Er worden op dit moment heel wat huurwoningen gerenoveerd. Fijn natuurlijk als de verhuurder je woning wil opknappen. Je krijgt bijvoorbeeld een nieuwe keuken, nieuwe badkamer en toilet, nieuw tegelwerk, dakisolatie, dubbel glas, aanbrengen mechanische ventilatie, vervangen gas- en waterleidingen of elektra enz. Maar als huurder zit je niet altijd op de rompslomp te wachten van zo’n renovatie. Vooral niet als het de bedoeling is dat je tijdens de werkzaamheden gewoon in je woning blijft wonen.

De verhuurder plant een renovatie eigenlijk altijd zo, dat de huurder tijdens de renovatie in zijn woning kan blijven. De werkzaamheden duren maximaal twee weken, er wordt een noodkeuken en/of noodtoilet geregeld, je zit maximaal een dag zonder water, 3 uur zonder elektriciteit, er komt een mobiele douche-unit en meer van dat soort zaken. Het renovatievoorstel komt in een brochure en gaat naar alle huurders. Vaak staat er dan in dat ze het zo regelen “omdat het fijn is om ’s avonds in je eigen bed te kunnen slapen”.

Is verhuizen noodzakelijk, dan komt de huurder in aanmerking voor een vergoeding

Tussen de regels door, betekent het eigenlijk dat de verhuurder koste wat kost probeert te voorkomen dat een verhuizing noodzakelijk is. Is een verhuizing noodzakelijk, dan maakt een huurder namelijk aanspraak op een vergoeding. In de wet is een minimum bijdrage aan verhuis- en inrichtingskosten van € 5.910,= (in 2017) geregeld.

Op papier ziet zo’n voorstel en de bijbehorende planning er daarom gelikt uit. Juridisch wordt er het stickertje “redelijk voorstel” op geplakt en de verhuurder gaat uiteindelijk aan de slag met het grootschalige renovatieproject.

Huurders kunnen de rechter vooraf vragen om te toetsen of het renovatievoorstel redelijk is

Maar dan loopt alles in de praktijk net even anders…

Het kan zijn dat er in je persoonlijke situatie bijvoorbeeld medische redenen zijn waardoor verhuizen voor jou toch noodzakelijk is. Of de planning loopt gigantisch uit, waardoor de renovatie ineens veel langer duurt. Of de overlast tijdens de werkzaamheden valt vies tegen en je vlucht alsnog je woning uit… Voor die gevallen kan een huurder mogelijk toch terugvallen op de hiervoor genoemde vergoeding, een wisselwoning of een korting op de huurprijs.

Tip: Blijf een onhoudbare situatie niet te lang accepteren, maar trek op tijd aan de bel! Hou je verhuurder scherp en wijs hem (bij voorkeur per email in plaats van telefonisch) direct op het uitlopen van de planning. En, maak zeker voldoende foto’s of filmpjes zowel voor, tijdens als na de renovatie. Die kunnen in een discussie met de verhuurder zeer nuttig blijken.

 

Gepubliceerd in: De Uitstraling, editie Veldhoven, jaargang 3, week 46 2017

 

Heb jij een vraag over de renovatie van huurwoningen?

Voor al jouw vragen over renovatie en dringende werkzaamheden bij huurhuizen, staat AM advocatuur graag voor je klaar. Huur of verhuur jij in Veldhoven of omgeving? Vraag dan vandaag nog een gratis kennismakingsgesprek aan!