Met name in verouderde huurwoningen kom je het helaas tegen. Schimmel. Supervervelend, lelijk en vaak nog ongezond ook. Vooral als je er in je woonkamer of slaapkamer last van hebt, wil je dat het nog liever vandaag dan morgen wordt aangepakt. Dus je belt je verhuurder, die lost het wel op… Of toch niet? Wat doe je als je verhuurder niet thuis geeft? Waar heb je recht op en hoe en waar ‘haal’ je je recht?
Een veelgehoorde klacht is dat verhuurders zeggen dat “je dat nu eenmaal hebt” bij oudere woningen. Ook verwijzen ze vaak naar het ventilatiegedrag van de huurders. De hele schimmel-in-huurwoningen problematiek kan daardoor voor flink veel frustratie zorgen bij huurders.
Juridisch is relevant of sprake is van een gebrek als bedoeld in artikel 7:204 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek. Kort gezegd is iets een gebrek als jij daardoor van jouw huurwoning niet het genot hebt dat je bij het aangaan van de huurovereenkomst mag verwachten van een goed onderhouden huurwoning. Denk bijvoorbeeld aan een stinkend riool, een lekkend dak, overlast door ongedierte of een slecht sluitende voordeur.
Sluit uit dat de schimmelvorming aan jouw woongedrag kan liggen
Een ‘aan huurder toe te rekenen omstandigheid’ is overigens geen gebrek. Giet jij frituurvet door het toilet of de gootsteen, dan is een verstopte afvoer geen gebrek. Ligt jouw tuin bezaaid met afval, dan wordt vermoed dat jij zelf de oorzaak bent van een eventuele rattenplaag. Vandaar dat het belangrijk is om uit te sluiten dat jouw eigen woongedrag de oorzaak kan zijn van schimmel in je woning. Dus… ventileer, verwarm je woning voldoende, hang natte was zoveel mogelijk buiten te drogen, kook met de afzuigkap aan enz.
Een verhuurder is verplicht gebreken te verhelpen, tenzij…
Staat vast dat sprake is van een gebrek, dan moet een verhuurder het gebrek verhelpen, tenzij het een kleine herstelling betreft die voor rekening van de huurder komt. Als het bijvoorbeeld om een klein beetje schimmel in de badkamer gaat die een huurder eenvoudig met een niet heel dure bus schimmelspray kan behandelen, dan is dat zo’n kleine herstelling. Uiteraard is dit voer voor verdere discussie met de verhuurder. Wanneer is de schimmel in jouw huis ernstig genoeg om het niet zelf te hoeven aanpakken? Gelukkig zorgt de Huurcommissie voor wat houvast. In haar gebrekenboek is aangegeven: schimmelvorming > 0,25 m2 = een ernstig gebrek.
Een verhuurder hoeft overigens alleen gebreken te verhelpen als de huurder daar om vraagt. Klaag, het liefst schriftelijk, bij de verhuurder over de schimmel en stel een termijn waarbinnen je het probleem opgelost wilt hebben. Die termijn moet wel redelijk zijn, dus niet ‘morgen’.
Recht op huurverlaging?
Herstelt een verhuurder het gebrek niet, terwijl dat wel had gemoeten, dan kun je de Huurcommissie of rechter vragen om vermindering van de huurprijs. Schimmel zal echter nooit een huurverlaging van 100% opleveren. De huurverlaging hangt af van de vermindering van het huurgenot. Je mag de huur overigens pas verlagen als de Huurcommissie of rechter dat heeft bepaald. Let dus op: Stop niet ineens met het betalen van je huur, omdat je denkt je verhuurder zo ‘onder druk te kunnen zetten’. Dit kan op de lange termijn meer kwaad dan goed doen.