Hulp bij Agressieve IncassoHet gebeurt iedereen wel eens. Je hebt een rekening ontvangen en die heb je nog niet betaald. Dat kan allerlei redenen hebben. Je hebt de post nog niet opengemaakt, de automatische incasso is niet gelukt, je bent het niet eens met de rekening want je hebt helemaal niets besteld, je zit even krap waardoor betalen deze maand niet lukt… Maar als je rekeningen te lang laat liggen, kun je plots een incassobureau op je dak krijgen. En die brieven zijn soms behoorlijk intimiderend.

Incassobureaus hebben er een handje van om mensen bang te maken. Het lijkt er soms op dat ze de volgende strategie toepassen: “Hoe dreigender de brief, hoe groter de kans dat mensen alsnog tot betaling overgaan.” Die dreigementen zie je helaas in allerlei soorten en maten voorbijkomen. Van dreigen met beslaglegging op je auto of alle spullen in je huis tot en met het vooruitzicht van hoge kosten en het sturen van een nepdagvaarding.

Dreigen met beslaglegging of hoge kosten, betekent nog niet automatisch dat je verplicht bent een rekening te betalen!

Het is belangrijk dat je, ondanks dit soort dreigementen, goed nadenkt of het wel terecht is dat ze willen dat je een bepaalde rekening betaalt.

Is de rekening terecht, weet dan dat je als consument altijd een zogenaamde 14-dagen brief moet hebben gehad, voordat iemand incassokosten in rekening mag brengen. Die 14-dagen brief moet aan strenge eisen voldoen, zo overwoog de Hoge Raad (HR 25 november 2016, ECLI:NL:HR:2016:2704). Het kan niet zomaar een briefje zijn waarin staat dat je te laat bent met betalen. In de brief moet staan dat je na ontvangst nog 14 dagen de tijd hebt om kosteloos te betalen, dat er daarna incassokosten bij komen (daarvoor gelden maximumtarieven) en de schuldeiser moet uiteindelijk bewijzen dat je de brief daadwerkelijk hebt ontvangen en wanneer.

Het kan natuurlijk zijn dat de rekening onterecht is. Daarvoor zijn allerlei redenen te bedenken:

  1. Je hebt helemaal geen overeenkomst gesloten
  2. Je hebt wel iets besteld, maar dat heb je nooit ontvangen
  3. Je hebt een abonnement allang opgezegd
  4. Je hebt gebruik gemaakt van je herroepingsrecht en alles teruggestuurd
  5. Het bestelde product is kapot of werkt niet, enz…

Rechters en de regering zijn agressieve incassopraktijken meer dan beu

Een incassobureau kan of mag dergelijke inhoudelijke verweren niet zomaar negeren. Sommige bureaus doen dat echter wel. De regering maakt zich zorgen om dat soort routinematige intimidatie. Zo zijn er op 27 november jl. Kamervragen beantwoord (Aanhangsel Handelingen II 2017/18, nr. 496) en is in het regeerakkoord het plan voor een incassoregister opgenomen.

Voorlopig zijn consumenten echter aangewezen op het oordeel van rechters. Gelukkig zijn die agressieve incassopraktijken ook meer dan zat. Zo veroordeelde de Kantonrechter Amsterdam onlangs (Kanton Amsterdam 16 oktober 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:7577) een incassobureau tot het betalen van € 1.600,= aan proceskosten. Vanwege het onacceptabel gedrag van dit bureau werden de proceskosten maar liefst vertwintigvoudigd.

Kortom: Het loont om te protesteren tegen onterechte rekeningen of onterecht hoge incassokosten. Maar, pas geen struisvogel-tactiek toe. Zit niet stil, klim in de pen of schakel juridische bijstand in. Incassobureaus houden niet van betwiste vorderingen. Die kosten namelijk tijd en tijd is geld. En als ze dan ook nog de verkeerde rechter tegenkomen…

In: De Uitstraling, editie Veldhoven, jaargang 3, week 2 2018

 

Heb jij last van agressieve incassopraktijken?

Voor al jouw vragen, staat AM advocatuur graag voor je klaar. Woon of werk je in Veldhoven of omgeving? Vraag dan vandaag nog een gratis kennismakingsgesprek aan!