Niks zo vervelend als een product kopen en er dan achter komen dat het defect is. En natuurlijk kom je daar pas achter na de 14 dagen van het herroepingsrecht. Of nadat de garantietermijn net een paar dagen is verstreken. En tja, de winkel had wel gezegd dat je extra garantie kon bijkopen, maar dat heb je destijds niet gedaan. Wat dan? Veel verkopers / leveranciers willen je graag doen geloven dat je dan pech hebt. Maar klopt dat wel? Nee! Garantie is namelijk niet iets dat alleen in een contract is geregeld. Ook de wet biedt een vorm van garantie: het leerstuk van de non-conformiteit.

Non conformi-wattes? Non-conformiteit!

De wettelijke garantie (non-conformiteit) zit redelijk ingewikkeld in elkaar. Kort gezegd gaat het erom dat het gekochte product moet overeenstemmen met de koopovereenkomst. Dat betekent dat het product:
– Geschikt is voor normaal gebruik van zo’n soort product, én
– Geschikt is voor bijzonder gebruik zoals blijkt uit de koopovereenkomst

Wat normaal en bijzonder gebruik is dat je mag verwachten, is afhankelijk van het soort product dat je koopt. Een nieuw gekochte Mercedes die na 3 maanden continu stilvalt, is bijvoorbeeld niet geschikt voor het normaal gebruik dat je van een auto mag verwachten.
De prijs, het merk, de levensduur, of je iets nieuw hebt gekocht of tweedehands… dat is allemaal van invloed op de non-conformiteit. Ook mededelingen die door de verkoper / leverancier worden gedaan, tellen daarbij mee. Koop je een mobiele telefoon waarvan in de reclamefolder staat dat de batterijduur 48 uur is, dan is het niet-conform op het moment dat die elke 4 uur aan de lader moet als je er amper iets mee hebt gedaan.

Hoe lang geldt die wettelijke garantie dan?

De wet zegt niet hoe lang de wettelijk garantie duurt. Dat is per product anders. Uitgangspunt is dat producten gedurende een bepaalde periode probleemloos moeten kunnen worden gebruikt. Hoelang precies, hangt af van de verwachte levensduur. Van een auto of wasmachine mag je nu eenmaal verwachten dat je daar langer plezier van hebt, dan van een paar sokken.
Of iets een A-merk is of niet, speelt ook een rol bij het inschatten van de levensduur. Van A-merken mag je namelijk verwachten dat ze langer meegaan. Daar is de prijs immers op gebaseerd. Gaat bijvoorbeeld Lego kapot, dan zul je eerder een beroep op non-conformiteit kunnen doen, dan bij het kapot gaan van andersoortige bouwblokken.

Klaag op tijd

Wil je als consument een beroep doen op non-conformiteit, dan is het wél de bedoeling dat je op tijd aan de bel trekt bij de verkoper. Binnen twee maanden nadat je het defect hebt opgemerkt, is volgens de wet voldoende.
Als je binnen de eerste 6 maanden na aankoop klaagt, heb je als consument overigens nog een extra voordeel. Volgens het consumentenrecht, keert de bewijslast dan namelijk om: Er wordt vermoed dat het defect altijd al aanwezig is geweest en de consument heeft automatisch recht op gratis vervanging of herstel. Wil de verkoper onder die verplichting uitkomen, dan moet de verkoper aantonen dat de consument het product heeft beschadigd. Een haast onmogelijke taak.

Laat je niet afschepen

Onthoud goed dat de garantie zoals die in een contract staat, soms strikter is dan waar je volgens de wet recht op hebt. Laat je dus niet zomaar door een verkoper of leverancier afschepen, stem niet te snel in met reparatiekosten of verzendkosten om een kapot product te laten vervangen.

In: De Uitstraling, editie Veldhoven, jaargang 3 2018, nummer 42

 

Heb jij nou ook een vraag over consumentenrecht?

Voor al jouw vragen over verbintenissenrecht, staat AM advocatuur graag voor je klaar. Woon je in Veldhoven of omgeving? Vraag dan vandaag nog een gratis kennismakingsgesprek aan!